
Instagram, momenteel één van de populairste social media platforms. Ik spendeer dagelijks wel een paar uur op de app (oeps). Het is een fijn platform om anderen een kijkje in jouw leven of bedrijf te geven en als je het voor je werk gebruikt, is het een fijn platform om jezelf of je bedrijf zichtbaar te maken. Maar hoe doe je dat? Hoe krijg je meer bereik op Instagram?
Het algoritme
Laten we beginnen met het ‘wat‘. Waarschijnlijk heb je er al eens van gehoord en zo niet, dan licht ik je graag in. Het Instagram algoritme. Het algoritme is in feite een set regels die bepalen wie welke content te zien krijgt en wanneer. Denk hierbij aan welke posts jij ziet op jouw Explorer page of gewoon in jouw feed. Door goed gebruik te maken van het algoritme krijg jij meer bereik op Instagram.
Het doel van het Instagram algoritme
Dan nu door met het ‘waarom‘. Voordat ik ga vertellen hoe het algoritme werkt, is het handig om te weten wat het doel is van het algoritme. Waarom heeft Instagram überhaupt een algoritme?
Het doel van het algoritme is dat Instagram jou content kan laten zien, waarvan het algoritme denkt dat jij het interessant vindt. We gebruiken Instagram om vermaakt, geïnspireerd of geïnformeerd te worden. Niks is vervelender dan content te zien krijgen, die jij niet interessant vindt. Grote kans dat jij je gaat vervelen en vervolgens doorgaat naar Tiktok. Het algoritme werkt dus eigenlijk in jouw voordeel en als jij weet hoe het werkt, zullen de positieve punten opwegen tegen de negatieve.
Hoe werkt het Instagram algoritme?
Nu zijn we aangekomen bij het ‘hoe‘. In principe is het heel simpel. Het algoritme kijkt naar drie zaken, namelijk: relatie, interesse en relevantie. Ik ga ze stuk voor stuk toelichten.
Relatie
Eén van de factoren is relatie. Met relatie wordt de relatie tussen het account en haar volgers bedoeld. Het algoritme beoordeelt hoe de relatie is door te kijken naar de volgende punten:
- Volgen jullie elkaar?
- Liken jullie elkaars posts?
- Reageren jullie op elkaars posts?
- Sturen jullie elkaar dm’s?
- Kijken jullie naar en reageren jullie op elkaars stories?
Hoe meer van de bovenstaande gevallen van toepassing zijn, hoe beter de relatie is, volgens het algoritme. En een goede relatie zal betekenen dat jullie sneller op elkaars tijdlijn voorbij zullen komen.
Interesse
De tweede factor is interesse. Instagram wil dat mensen zo lang mogelijk op hun platform blijven hangen. Om dat te bereiken, moeten mensen content te zien krijgen die binnen hun interesses valt. Het algoritme beoordeelt wat iemands interesse is door te kijken naar de gebruiksgeschiedenis van die persoon. Welke accounts zocht diegene op? Naar welk soort content kijkt iemand langer en bij het zien van welke content klikt iemand door naar het account? En daarnaast kijkt het natuurlijk ook naar de zaken genoemd bij relatie.
Relevantie
Dan is er nog relevantie. Het algoritme zal eerder berichten laten zien die recentelijk geplaatst zijn dan oudere berichten. Daarom is het van belang dat je regelmatig een post plaatst. En wil je het extra goed doen, zorg er dan voor dat je weet rond welk tijdstip jouw doelgroep het meest actief is op Instagram en plaats je content rond die tijd.

Meer bereik krijgen op Instagram in de praktijk
Allemaal leuk en aardig die theorie, maar wat moet je nu precies doen?
Het allerbelangrijkste is dat jij waarde creëert voor jouw (toekomstige) volgers. Bedenk wat jij te bieden hebt (Wil je informeren, inspireren of vermaken?) en probeer erachter te komen wie jou doelgroep is. Wat willen zij graag zien, waarvoor gebruiken ze het platform, waarom zouden ze jou volgen?
Als dat helder is, kan je kijken waar die zaken overlappen en kan je daar content over maken. Hierbij geldt: kwaliteit over kwantiteit.
Waarom interactie zorgt voor meer bereik
Vervolgens is het heel belangrijk dat er interactie plaatsvindt. Hoe meer interactie jij op jouw post krijgt, hoe meer mensen jouw post te zien krijgen.
Op het moment dat jij iets plaatst, doet Instagram namelijk een soort steekproef. De eerste 30 minuten nadat jij een post hebt geplaatst, laat het algoritme jouw post aan een klein aantal van jouw volgers zien. Afhankelijk van de interactie die zij uitvoeren met de post (liken of reageren ze?) bepaalt het algoritme of jouw post interessant genoeg is om aan meer mensen te laten zien.
Het is daarom dus super belangrijk dat je interactie uitlokt. Want jij wil natuurlijk dat jouw post zoveel mogelijk mensen bereikt.
Een paar tips om dit te doen:
- Stel een vraag aan het einde van je caption.
- Gebruik vraagstickers of polls in je stories.
- Plaats content die vermaakt, inspireert of motiveert waardoor mensen anderen gaan taggen of de post gaan opslaan.
En let op! Het algoritme trapt er niet in als jij aan een vaste groep mensen vraagt of ze jouw post willen liken of erop willen reageren. Korte comments zijn, volgens het algoritme, ook minder waardevol dan langere comments. Het algoritme is slimmer dan je denkt.
Hoe kan je het algoritme optimaal benutten?
Maar hoe zorg je er dan voor dat je het algoritme optimaal benut en alle negatieve zaken zoveel mogelijk omzeild?
- Gebruik zoekwoorden en hashtags in je bio, captions en hashtags, zodat het algoritme weet waar jouw post over gaat.
- Gebruik kwalitatieve foto’s en video’s. Goede visuals lokken meer likes uit.
- Plaats regelmatig posts. Het is afhankelijk van jouw doelgroep hoe vaak je moet posten, maar probeer maximaal één keer per dag op de feed te posten.
- Maak veel gebruik van carrousels. Een carrousel is een fantastische manier om zoveel mogelijk likes te krijgen. Als de eerste foto van het carrousel niet wordt geliked door jouw volgers, dan laat Instagram de tweede foto ook nog eens zien. Je hebt dus dubbel zoveel kans op een like.
- Doe giveaways. Dit is een geweldige manier om interactie te krijgen. Laat jouw volgers de post liken, delen in hun stories, reageren op de post of laat ze een dm sturen.
Bekijk de video hieronder voor meer tips (begint vanaf 01.00 minuut)!
Hoe krijg je meer bereik op Instagram?
Je weet nu wat het algoritme is, waarom het er is en hoe het werkt. Jij bent nu klaar om aan de slag te gaan met jouw content en deze zo in te zetten dat jij meer bereik krijgt op Instagram. Onthoud ten alle tijden de drie belangrijkste zaken: relatie, interesse en relevantie. Als jij met deze drie zaken rekening houdt, kan niemand meer om jou heen op Instagram.
Heel veel succes!
[…] Het TikTok-algoritme is dus complex en vereist dat je regelmatig de kwaliteit van je content en je betrokkenheid bij je publiek optimaliseert. Door deze tips te gebruiken en je strategie continu te evalueren, kun je meer zichtbaarheid en volgers krijgen op het platform en succesvol worden op TikTok. Wil je meer leren over het Instagram algoritme? Lees dan onze vorige blogpost. […]